Lefutottam az első 5000 méteremet!

Másoknak ez fél év alatt sikerül, akkor is, ha nulla edzettséggel kezdenek neki, legalábbis a neten található edzéstervek ezt mutatják. Nekem eleinte nem ez volt a kitűzött célom. Amikor elkezdtem futni, 46 éves voltam és elsősorban egészségesebb életmódra szerettem volna átállni, a vérnyomásom kordában tartása érdekében.

Eleinte örültem, ha nagy szenvedések közepette le tudtam futni 2-300 métert úgy, hogy közben több szakaszon sétáltam is. Ehhez képest nagy sikerélmény volt, mikor ilyen szakaszos futó-gyalogló stílusban megvolt az első 800 méterem. Végül 3-4 hónap után eljutottam addig, hogy folyamatosan le tudtam kocogni 1500-2000 métert. Ekkoriban rendszeresen, 2-3 naponta jártam futni. A futás fárasztó volt, nem jelentett örömöt, viszont utána szellemileg és fizikailag is frissebbnek éreztem magam. Időközben megtanultam, hogy sokkal kellemesebb, ha jó minőségű technikai ruhákat használ az ember és az edzés után nyújtani kell. Mindemellett a nyugalmi pulzusom elkezdett csökkenni és úgy tűnt, hogy a vérnyomásom emelkedését is sikerült megállítani - tehát kezdtem elérni az eredeti célt

Ezek után jött egy időszak, amikor más feladatok fontosabbak lettek, ritkábban jártam el, vagy betegség miatt több hetet is kihagytam. Ilyenkor mindig visszaesett a teljesítményem, ezért a következő két év során csak nagyon lassan, 2500-3000 méterig emelkedett a lefutott táv. Beigazolódott, ami a netes edzéstervekben is olvasható, tehát az, hogy hetente legalább 3 alkalommal el kell menni futni, ha fejlődést akarunk elérni. Egyébként csak értelmetlen kínlódás van.

A kulcs: a rendszeres edzés. Ez ugye nem meglepő?

Ezt a fejlődés-visszaesés ciklust elégeltem meg, miután idén nyáron egy teljes hónapot kihagytam és megint csökkent a teljesítményem. Innentől kezdve rendesen eljártam 2-3 naponta és fokozatosan növeltem a megtett távot. Akkor is elmentem, ha fáradt voltam. Ilyenkor lehet, hogy csak a felét futottam le a tervezettnek, de így is segített fenntartani az edzettségemet, legközelebb sokkal jobban ment. Közben figyeltem arra is, hogy legyen pihenőnap is az edzések közt. Ezek után minden egyszerű volt, egy hónap alatt elértem az 5000 métert. A rendszeresség és az 5K elérése újabb változást is hozott: már nem kényszer a futás, örömmel megyek és nap közben is várom már, hogy mikor jutok ki végre a futópályára.

Most az a célom, hogy folytatom a rendszeres edzést, de megmaradok az 5000 méternél. Mostantól inkább a sebességemet próbálom javítani, mert számomra élvezetesebb a gyorsabb futás. Esetleg elmegyek néha terepre is. Ez a heti 3x fél óra egyébként is pont annyi, ami a többi elfoglaltságom mellett belefér az életembe. 

Mentségeim

Azért meg kell jegyezni, hogy ennek a lassú fejlődésnek is voltak előnyei. Mivel a szervezetem korábban nem volt hozzászokva a fizikai terheléshez, 50-hez közeledve óvatosabbnak kell lenni, ha sportolni kezd az ember. Elmondhatom azonban, hogy eddig semmilyen sérülésem, fájdalmam, szervi problémám nem volt, amit a futás okozott volna.

Az eredeti célomat, a vérnyomásom karbantartását már az első fél évben elértem. Most, a rendszeresség meghozta azt is, hogy immár nem kínlódás a futás, sokkal szívesebben indulok neki. Ezt kívánom minden kezdő futónak is, aki ezt olvassa!

Szólj hozzá!

Egyszerű szöveg

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.