Mit tegyek, ha nincs kedvem futni?

  • 2 comments

Ez bizony gyakran előfordul. Annyi sok más dolog van nap közben, hogy egyszerűen nem áll rá az ember gondolkodásmódja. Főleg, ha évtizedeken keresztül olyan időbeosztásod alakult ki, amibe nem fér bele az a plusz egy óra. Nagyon könnyű azt mondani, hogy ma nem fér be, de majd holnap futok!

Sajnos ez velem is sokszor előfordult és az lett belőle, hogy akár egy-két hét is kimaradt. Ez nem jó, mert ilyenkor rohamosan elkezd romlani az ember erőnléti állapota és azt veszed észre, hogy hamarabb kifáradsz, kevesebbet tudsz futni. Én azt tapasztaltam, hogy két-három naponta neki kell indulni ahhoz, hogy egy enyhén, de fokozatosan emelkedő teljesítményt el tudjak érni és ne legyen kínlódás a következő alkalom.

Nálam ezek a trükkök segítettek:

  • A nap többi részében is légy aktív!

Ha egész nap üldögélsz a munkahelyeden, estére az izmok ellazulnak, nehezebb őket munkára bírni. Ha ülőmunkát végzel, többször állj fel nap közben, mozogj valamit, mondjuk sétálj óránként öt percet. Elég csak annyi időre felállni és mozogni egy kicsit, amíg a dohányzó kollégák is szünetet tartanak. Ahova lehet, gyalog menj. Ezzel fennmarad az izomtónus, könnyebb este rászánni magunkat, hogy felhúzzuk a futócipőt.

  • Tudatosan készülj a futásra!

Ha este mész futni, már a délelőtt folyamán gondolj rá és tervezd be a napodba. Ha reggel mész, akkor lefekvés előtt gondold végig, képzeld magad elé, hogy ébredés után hogyan fogsz felkelni és felvenni az edzőruhát.

  • Vedd tudomásul, hogy ez egy életmódváltás!

Ha elhatároztad, hogy futni fogsz, akkor egyúttal arról is döntöttél, hogy bizony 1-2 naponta legalább egy órád erre el fog menni. Ez legalább olyan szintű változás, mintha vettél volna egy kutyát és innentől kezdve minden nap el kellene vinni sétálni! Legyél határozott magaddal és a környezeteddel. Sőt, legyél önző! Alkalmazkodjanak hozzád mások, neked most edzésed van és kész!

  • Akkor is menj el, ha kicsit fáradt vagy!

Itt nem arról van szó, ha az ember teljesen kimerült, vagy beteg, akkor nyilván nem kell erőltetni. De előfordul, hogy már elindulás előtt úgy érzed, hogy nem fog olyan jól menni. Ennek lehet oka testi, vagy szellemi fáradtság is. Ha úgy érzed, hogy mondjuk feleannyit tudnál futni, mint máskor, akkor is érdemes megpróbálni. Ha csak keveset futsz, az is segít fenntartani az izmok edzettségét és a következő alkalommal már jobban fog menni. Az is elő szokott fordulni, hogy 1000-2000 méter után belerázódsz és könnyebbé válik a futás. Ennek a fiziológiai, vagy lelki hátterét nem ismerem, de gyakran működik. Tehát elmehetsz azzal a céllal, hogy most kevesebbet futsz, aztán mozgás közben kiderülhet, hogy mégis gond nélkül teljesíted a szokásos távot. 

  • Vedd fel az edzőruhád!

Az elindulás első lépése a sportruházat felvétele. Tedd meg ezt a lépést, és erről a pontról már nehezebb lesz visszafordulni. Amikor már rajtad van a technikai póló, a nadrág, lelkileg már a futópályán érezheted magad, az izmaid felkészülnek a mozgásra, könnyebb ráállni az aktív üzemmódra.

  • Vond be a családod, barátaid!

A legjobb motiváció, ha együtt mentek el edzeni. Garantáltan segít a lustaság legyőzésében és emeli a teljesítményt is, ha mások is látják, mennyit futsz. Persze ezt nem lehet mindig megvalósítani, de akkor is jó, ha a környezeted figyel rád és biztat, amikor nehéz magad elhatározni az indulásra.

  • Tedd közzé a teljesítményed on-line!

Segíthet az is, ha mások számára követhetővé teszed a teljesítményed, pl. a közösségi hálón az ismerőseidnek. Így is kaphatsz biztatást, visszacsatolást. Ezen az oldalon is rendelkezésre áll egy on-line futási napló, amit akár a futás után rögtön kitölthetsz a telefonodon. Amikor elkezdtem tervezni ezt a honlapot és benne a futási naplót, komoly motivációt jelentett, hogy a saját naplóm ne maradjon üresen a lustaságom miatt. :-)  

 

Mások így motiválják magukat:

Comments

szódásbácsi (nem ellenőrzött) 2018. 11. 20., k - 23:21

Nekem az első pár hét azzal telt, hogy miképpen kéne ezt a tevékenységet beépíteni a napirendembe. Azt tudtam, hogy ha a munka végeztével hazamegyek, kipakolok, ebédelek, meg ez- meg az, akkor aznap már nem megyek sehova (főleg, mert addigra este lett). Ezért bepakoltam a furgonomba az edzőruhámat, és hazafele menet hetente kétszer megálltam egy megfelelő helyen, lebonyolítottam a tervezett edzésmunkát, és utána mentem haza.
Utána már apránként jöttek a motivációk is: készülés valamelyik teljesítménytúrára, amit szeretnék fél szintidő alatt teljesíteni, utána jöttek a futóversenyek.

Szólj hozzá!

Egyszerű szöveg

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.